Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967 (Fordon: allmänt)

av Johan, Wednesday, January 05, 2022, 17:15 (840 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Även Göteborg - Borås hade normalt inte så långa tåg, utan möjligen var standardsammansättningen kompletterad med någon enstaka vagn, inte ovanligt med en Bo6. Om det var trävagnar i tågen var det då sällsynt med så många i ett och samma tåg. Vi får ändå komma ihåg att trävagnarna var under stark avveckling i maj 1967. Förutom pågående leverans av nya vagnar, minskade trafiken vid denna tid. Det var för övrigt tidtabellsskifte i slutet av den veckan, vilket också kan ha förorsakat en omdisponering (slopning) av vagnar.


Hjärnan säger ju att Bengt och Harald troligen har rätt, men lite (skämtsamt) envist vill jag gärna tro att det var ett "riktigt" tåg. Vi kan knappast få ett helt säkert besked. Men en mycket fin bild är det. Min förhoppning är att det finns fler liknande. Trävagnar ligger mig varmt om hjärtat.

Personen på bilden rör sig på serviceplattformen så han kan ha något med tåget att göra.
Vad jag vet var inte serviceplattformen avspärrad eller skyltad på något sätt (om vi pratar 70-tal eller senare) men som civil kunde man få tillsägelse om man gick ut.
Och slutsignalerna kunde nog sättas upp ganska sent ibland.

Det kan ju vara något logistiskt problem man löser på detta sätt, att man t.ex. måste backa ned en vagntransport för att komma upp på Gullbergsviadukten om Olskroksviadukten inte är användbar av någon orsak. Avstängning på grund av motorvägsbygge eller Tingstadstunneln? En gång för inte så längesedan vände man ju godståg genom att backa in på Göteborg C.


Hela tråden: