Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967 (Fordon: allmänt)

av Oskar F, Wednesday, January 05, 2022, 20:22 (831 dagar sedan) @ Stig Lagergren

Även Göteborg - Borås hade normalt inte så långa tåg, utan möjligen var standardsammansättningen kompletterad med någon enstaka vagn, inte ovanligt med en Bo6. Om det var trävagnar i tågen var det då sällsynt med så många i ett och samma tåg. Vi får ändå komma ihåg att trävagnarna var under stark avveckling i maj 1967. Förutom pågående leverans av nya vagnar, minskade trafiken vid denna tid. Det var för övrigt tidtabellsskifte i slutet av den veckan, vilket också kan ha förorsakat en omdisponering (slopning) av vagnar.


Hjärnan säger ju att Bengt och Harald troligen har rätt, men lite (skämtsamt) envist vill jag gärna tro att det var ett "riktigt" tåg. Vi kan knappast få ett helt säkert besked. Men en mycket fin bild är det. Min förhoppning är att det finns fler liknande. Trävagnar ligger mig varmt om hjärtat.

Jag håller med dig Stig, det är både roligare och troligare att tänka sig att vagnarna ska sättas i trafik när de är formerade till tågsätt på spår 13. Det syns inget lok mot stoppbocken vilket talar mot att det är ankommande tåg. Verkar också tveksamt om man lämnar just trävagnar på olika spår att senare växla ihop dem (med Hg-lok), när personvagnsuppställningen ligger i kurvan bredvid. Det var väl snarare Ub-lok som brukade användas i personvagnsväxlingen?

På spår 14 skymtar en sovvagn så det är troligt att det är nattåget till Malmö/Köpenhamn (har inte aktuell tidtabell, enbart föregående års) eftersom det står vid en VKB-plattform. Även ljuset visar att det är sent på kvällen och den 23 maj går solen ned kl 20.44 (normaltid) vid Göteborgs horisont.

I maj brukade det väl även på 1960-talet ske en hel del skolresor? Jag gissar därför att Hg-tåget på spår 13 är ett kvällståg till Borås som förstärkts med (låsta) trävagnar för att utgöra ett av morgontågen in till Göteborg dagen efter med såväl pendlare som skolbarn. Hg passade nog bra på den kurviga Boråsbanan.

Kommentarer eller ytterligare spekulerande?


Hela tråden: