Hg-lok med persontåg i Göteborg den 23/5 1967 (Fordon: allmänt)

av Bengt H, Wednesday, January 05, 2022, 21:16 (835 dagar sedan) @ Oskar F

Jag håller med om att det vore trevligt att tänka sig att det är ett "riktigt" tåg till Borås. Jag hade gärna åkt med!

Jag måste dock ta ner stämningen en smula. Hg var mycket ovanligt lok i tågen mellan Göteborg och Borås. När Bs försvann från banan blev D-loken allmänna, BJ:s variant förekom i hög grad. Det enda tåg som enligt mitt minne drogs av H-lok på banan var ett tåg från Borås efter klockan 17 med en Bo-vagn till Rävlanda. Tåget var det enda som jag vet som planenligt avgick från plattform 2A i Borås, spåret där det senare ofta stod en undervisningsvagn som var en f.d. VBHJ-motorvagn. Loket återvände till Borås med ett lokalgodståg.

Hg förekom däremot mycket frekvent på VBHJ. Mot Alvesta regerade de kraftfulla T4-loken (senare deporterade till Dalarna och litteraändrade till T41).

Arbets- och skolpendling från Borås till Göteborg förkom nära nog inte alls på denna tid. Den pendling av vikt som förekom på GBJ var från Hindås in mot Göteborg samt från Rävlanda mot Borås. Från Sandared till Borås gick det tät busstrafik som tog det mesta av pendlingen. Överhuvudtaget var kontakterna mellan Göteborg och Borås under min uppväxt på 50- och 60-talen tämligen blygsamma. De gamla kontaktvägarna gick efter dalgångarna ner mot kusten, för Borås del till Varberg. Borås tillhörde då Älvsborgs län med säte i Vänersborg och hade således inte heller någon administrativ koppling med Göteborg.

Nåväl, detta kanske har föga att göra med ursprungsfrågan men det var i varje fall kul att vädra lite minnen från tiden.


Hela tråden: