Nyupptäckta broar - och nya svar (Historiskt material)

av Bengt H, Saturday, January 08, 2022, 18:54 (836 dagar sedan) @ OlleThåström

På denna karta har jag markerat platser 1-4 så kan ni lättare förklara för en utböling.

[image]

Denna bro motsvarar nr 2 på kartan och var ursprungligen WBJ:s bro in till Borås station, det som senare blev Borås övre. Borås första station var Herrljungabanans station och när Varbergsbanan byggdes leddes den naturligt till den station som redan fanns i staden. Där Borås central ligger idag byggdes en godsbangård med lokstallar "vid Karlsberg". Även Kindsbanans tåg leddes över bron och först med Göteborgsbanan 1894 blev det en station som kom att kallas Borås nedre och samtidigt byggdes det fina stationshus som finns där än idag. Även stationshuset vid Borås övre finns kvar i välvårdat skick.

[image]
(JvmKCAC15296, från 1896)

Nästa bro är som sagt BAJ:s bro över Viskan och Gässlösavägen (Nr 1 på kartan). Kallas även Druvefors vägport. Gatan under den gamla bron var ljusreglerad, gatubredden möjliggjorde inte möte och sikten var dålig. Med den nya bron gick det att bredda gatan. Jag minns brobytet 1962 mycket väl.

[image]

Detta är GBJ:s inre bro, nr 3, som ligger precis vid utfarten från Borås nedre/central mot Göteborg alltså strax före bron "över Nissan", nr 4.

[image]


Hela tråden: