Ett långt "hjälplok" (Järnväg allmänt)

av Fredrik Lundström, Monday, January 10, 2022, 20:38 (836 dagar sedan) @ Stig Lagergren

En liten historia om vad som kan hända om ett tågs lok havererar.
Detta var söndagen 8 juli 2012. Jag körde tomtåg 99812 Stockholm C - Uppsala som sedan skulle bli 813 tillbaka. Tåget bestod av Rc6 1353 + 7 vagnar + Rc6 1349. Längre än till Ekeby kom jag dock inte då tåg 91 hade problem och hade fastnat i Bergsbrunnabacken. Hela mitt tåg fick då bli hjälplok och dra 91 till Stockholm.
Det blev ett långt tåg, 84 axlar/602 m, tågvikt 1316 ton och bromsvikt 1969 ton. Sammansättningen var Rc6 1349 + 7 vagnar + Rc6 1353 + Rc6 1326 + 14 vagnar.
Färden gick utan problem, bara lite svårt vid Arlanda, då jag var tvungen att dra förbi stationen med min tågdel. Men med komradio gick det smidigt.
Förseningen från Ekeby var 88 min. och till Stockholm C 94 min.
Försökte få en bild av ekipaget genom backspegeln men resultatet blev inget vidare.

[img]images/uploaded/2022011017490061dc718c3b104.jpg[/img]

Kul med lite udda lösnignar! Här kommer en till! :-)

Minns en vinternatt kring 2006 på Trafikkontoret Cst där jag då arbetade som trafiksamordnare, det var vinternatt och tre nattåg rullade söderut på OKB, tåg 67, 77 och 87. Iggesund och Boda får tåg 67 lokskada och hur än driftstöd och förare försöker så tar sig inte loket framåt. Färdigåkt! Närmsta reservlok med förare finns i Hagalund, men det är ju några timmars körtid från Hagalund till Iggesund, inga av de norrgående nattågen hade något multipellok och i Gävle fanns ingen Rc4:a att låna!

Vad göra? Väck upp nattjouren och skicka iväg honom med ensamt lok till Iggesund var ju den lätta biten, men sen då?

Nattens bemanning på driftstöd och loklederi bestämmer sig då för att koppla ihop tåg 67 och 77 med varandra. Det gick precis med hänsyn till tillåten tågvikt i linjeboken. Tågloket i 77:an gick som hjälplok och hämtade in tåg 67 till Iggesund, rundgång, sen ihopkoppling, Tåget blev 25 vagnar långt, så det blev ju att lägga alla vagnar i P, bromsprova m.m, nåt som naturligtvis tog tid. När man väl var klar har för mig att man backade ut mot Hudiksvall för att få lite fart i backen upp mot Boda. Själv fick jag ringa tågledaren i Gävle och delge planen och be om gröna signaler så långt det var möjligt.

Det gick nog inte fort upp från Iggesund mot Boda, men upp kom de och sen gick det att hålla farten till Gävle och när de kom dit så delades tåget, för då hade nattjouren från Hagalund anlänt med nytt lok.


Hela tråden: