Banan till Mölle (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson @, tisdag, januari 11, 2022, 22:23 (211 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det kan ju ha varit så att eventuella direktvagnar Berlin-Mölle främst - eller troligen enbart - riktade sej till den tyska överklassen. Och hur välrenommerade de nämnda tidtabellspublikationerna än må vara var de knappast väl spridda i t ex Charlottenburg...

Det är troligen (jag använder detta begrepp då jag saknar vetenskapligt hållbara belägg) att vissa speciella långväga järnvägsförbindelser saknades i de lokala tidtabellspublikationerna. T ex kördes säsongsförbindelser från Danmark till olika vintersportorter - vad det ska varit bra för undandrar sej min fattningsförmåga - utan att de vad jag erfarit varit 'annonserade' i de lokala tidtabellspublikationerna avseende destinationslandet (Rutebok, Kursbuch etc).
Då vi i den historiska forskningen sällan eller aldrig har tillgång till alla relevanta skriftliga källor bör vi alltid göra en övergripande analys av de sociala förhållanden som var rådande vid den aktuella tiden och därifrån formulera våra hypoteser.

'Om i året 1912 Herr Professor Doktor Müller Graf von Halberstein med familj ville resa från sitt residens i Potsdam till den så populära men ack så mondäna badorten 'Mölle' i Schonen - hade den gode doktorn då konsulterat en svensk tidtabell? Eller hade han telefonerat en välrenommerad resebyrå i Berlin som eventuellt organiserade direkta resor till denna så efterfrågade destination?'

Ja det är bara en hypotes...

vänligen
Thomas K Ohlsson


Hela tråden:

 

powered by my little forum