Banan till Mölle (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson @, tisdag, januari 11, 2022, 23:03 (129 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det kan ju ha varit så att eventuella direktvagnar Berlin-Mölle främst - eller troligen enbart - riktade sej till den tyska överklassen. Och hur välrenommerade de nämnda tidtabellspublikationerna än må vara var de knappast väl spridda i t ex Charlottenburg...

Det är troligen (jag använder detta begrepp då jag saknar vetenskapligt hållbara belägg) att vissa speciella långväga järnvägsförbindelser saknades i de lokala tidtabellspublikationerna. T ex kördes säsongsförbindelser från Danmark till olika vintersportorter - vad det ska varit bra för undandrar sej min fattningsförmåga - utan att de vad jag erfarit varit 'annonserade' i de lokala tidtabellspublikationerna avseende destinationslandet (Rutebok, Kursbuch etc).
Då vi i den historiska forskningen sällan eller aldrig har tillgång till alla relevanta skriftliga källor bör vi alltid göra en övergripande analys av de sociala förhållanden som var rådande vid den aktuella tiden och därifrån formulera våra hypoteser.

'Om i året 1912 Herr Professor Doktor Müller Graf von Halberstein med familj ville resa från sitt residens i Potsdam till den så populära men ack så mondäna badorten 'Mölle' i Schonen - hade den gode doktorn då konsulterat en svensk tidtabell? Eller hade han telefonerat en välrenommerad resebyrå i Berlin som eventuellt organiserade direkta resor till denna så efterfrågade destination?'

Ja det är bara en hypotes...

vänligen
Thomas K Ohlsson


Om länkningen fungerar så ska du hamna direkt på relevant sidan i den mycket utförliga direktvagnförteckningen, där Berlin har direktförbindelse till följande orter på "M": Mailand, Mainz, Marienbad, Marseille, Meiningen, Memel, Meran, Metz, Misdroy och München. Inget om Mölle.
Återigen, det är nog den som hävdar att det fanns en sådan förbindelse som behöver göra resten av efterforskningarna.

https://www.deutsches-kursbuch.de/1914/898_hoch.htm


Som en annan skribent i denna tråd påpekat kan det ha handlat om 'resebyråvagnar' som inte förekommer i järnvägens tidtabeller. De s.k. Dollartågen förekom så vitt jag vet inte i Sveriges Kommunikationer, för att ta ett exempel.

En vetenskapsteoretisk sanning är att det är lättare att bevisa att något är sant än det motsatta - detta gäller troligen även i detta fall.

/TKO


Det kan givetvis ha förekommit, men det är sannerligen något annat än en reguljär direktvagnsförbindelse, och det är helt klart det som hävdats här och på annat håll litet då och då. Att när tesen blir svajigare utvidga definitionen är ett klassiskt grepp i diskussioner, men då blir det liksom omöjligt att komma någonvart alls. Men för all del. Om bandyfans till exempel hyrt en vagn, eller ett helt tåg Vänersborg - Edsbyn så betyder det för mig knappast att man åratal efter det kan hävda att det brukade gå direktvagnar Vänersborg - Edsbyn en gång i tiden.

Svajigheten tycker jag verkar vara att någon först introducerar begreppet 'REGULJÄRA direktvagnsförbindelser' och sedan implicerar att eftersom de källor som anförs inte visar några sådana så har direkta sovvagnsförbindelser av någon art aldrig funnits. Tror inte det godkänts ens i en C-uppsats!

En bättre tråd att följa är enligt min mening att ta reda på hur långt påståendet om de direkta sovvagnarna kan spåras bakåt i tiden. Finns det belägg från 1920-talet eller tidigare torde det vara av signifikant betydelse eftersom det då torde funnits 'ögonvittnen ' som kunnat verifiera/falsifiera ett eventuellt påstående.

Jag har egentligen inget större intresse av sakfrågan - det är mer metodologin som jag finner mindre övertygande. 'Jag har tittat i en tidtabell (eller liknande) så det så!'

vänligen
Thomas K Ohlsson


Hela tråden:

 

powered by my little forum