Resebyrå ordnar Berlin-Mölle resor (Järnväg allmänt)

av Thomas K Ohlsson @, tisdag, januari 11, 2022, 23:19 (17 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Det kan ju vara så att någon tysk eller svensk resebyrå arangerat resor i reserverad direktvagn Berlin-Mölle, inklusive Hotell i Mölle. De som var intresserade, hade säkert råd att betala för sådana arangemang.
// Håkan


Det kan givetvis ha förekommit, men det är sannerligen något annat än en reguljär direktvagnsförbindelse, och det är helt klart det som hävdats här och på annat håll litet då och då. Att när tesen blir svajigare utvidga definitionen är ett klassiskt grepp i diskussioner, men då blir det liksom omöjligt att komma någonvart alls. Men för all del. Om bandyfans till exempel hyrt en vagn, eller ett helt tåg Vänersborg - Edsbyn så betyder det för mig knappast att man åratal efter det kan hävda att det brukade gå direktvagnar Vänersborg - Edsbyn en gång i tiden.


'Reguljär direktvagnsförbindelse'?

Innan flyget avreglerades gick det många direkta flyg från Sverige till Teneriffa, men dessa var inte 'reguljära' utan 'charter'. Då gick det alltså inte direktflyg på denna sträcka?

/TKO


Som sagt, vill man byta formulering när ens tes inte riktigt verkar hålla streck så har man i ett öppet pluralistiskt samhälle den rätten, men där får du nog bjuda upp någon annan till den sortens definitionsövningar. Jag redovisar källor som jag faktiskt har, du redovisar inget alls, så för min del får det allt räcka här.

Oj då!
Efter att noga ha studerat alla inlägg i denna tråd finner jag att den som inför nya definitioner i diskussionen är Mattias Jansson. Men som denne så klokt - eller ironiskt - påpekar är det tydligen ett acceptabelt förhållningssätt i 'öppet pluralistiskt samhälle'.

För den som är seriöst intresserad av att reda ut sakfrågan har jag anvisat i ett annat EN möjlig ansats - själv saknar jag både tid och lust. Det finns säkert andra infallsvinklar, men det räcker knappast med de grunda 'arkivstudier' som här anförts.

Jag kanske generaliserar, men den järnvägshistorisk 'forskning' stannar ibland (oftast?) vid att citera och i bästa fall sammanställa uppgifter ur ett begränsat antal tryckta källor utan att värdera vare sej urval eller innehåll i ett större samhällsperspektiv.

Men den metodologiska diskussionen är kanske ointressant att föra här?

funderar
Thomas K Ohlsson


Hela tråden:

 

powered by my little forum