Resebyrå ordnar Berlin-Mölle resor (Järnväg allmänt)

av Anders Olsson2, Wednesday, January 12, 2022, 09:16 (828 dagar sedan) @ Wk

Först så angående tidtabellerna var de ju inte var man egendom utan något som jhärnvägen och resebyråerna använde. Ville den fina familjen i Potsdam åka till Mölle så kontaktade man resebyrån som i Berlin säkert hade både den svenska och tyska tidtabellen.

Att hämföra marknadsföringen av Mölletåg med Dollartåg är irrellevant då marknadsföring gjorts på olika sätt under olika tider.

Jag har aldrig påstått att det inte gått abbonnerade tåg Berlin-Mölle. Kalla dem gärna Chartertåg.'
Evakueringstågen från Mölle till Trelleborg är närmast att betraktas som cgarter. Jag säger att det )åtminstone än så länge) inte finns belägg för att det funnits vagnar till o från Bertlin som gått inkopplade i de ordinarie tågen Höganös-Mölle.

Det jag tror ingen nämnt i den här tråden är att när järnvägen var klar 1910 var Mölle redan på väg nedåt i popularitet för Tyskarna. Den klart största andelen tyskar som besökte Mölle under "glansperioden" kom med båt. Dessa båtresor finns annonserade i många tyska tidningar från denna tid. Någon motsvarande annonsering av tågresor har jag aldrig sett.

Det som återstår ur ren forskningssynpunkt är att gräva i III distriktets arkiv och se om där finns något om denna trafik.

Låst
689 visningar

Hela tråden: