Legitimerat spårspring (Historiskt material)

av John Thoweman, Tuesday, March 17, 2009, 01:56 (5491 dagar sedan) @ Birgitta Törne

Hej

Min farfar, Anders Törne född 1895, köpte gångbiljett mellan Gagnef station och Djurås station, när han skulle gå och fria hos sin blivande fru Kerstin. Det här var 1918 cirka. Det säger nog mest något om hur dåliga vägalternativen var och att tågen gick sällan.

Idag finns mycket spårspring i våra skogar. Inte bara djur spåringer över, utan både svampplockare, orÕenterare, friluftsmänniskor av andra sorter. Det är visserligen förbjudet, men efterlevnaden är dålig. Tillsynen av att lagen efterlevs är undermålig, vilket kanske beror på att lagstiftaren inser det omöjliga.

Jag skulle vilja hitta ett mer tillåtande regelverk, för vi vill väl inte ha stängsel överallt, eller?

//Birgitta

Hur menar du här? Att järnvägslagen ska skrivas om, så att det blir tillåtet för gemene man att beträda järnvägen?
Det kan tyckas lockande för vissa, men om lagstiftningen ska ändras så är det väl knappast i en mer tillåtande riktning som tendensen går numera... Det handlar inte om stängsel så mycket som att det faktiskt finns ett lagrum för att kunna avvisa folk från spårområdet ifall det skulle behövas. Personligen tycker jag nog bötesbeloppet är väl lågt.


Hela tråden: