ABo15 3863 (f.d. NOJ 763) (Fordon: vagnar)

av Stig Lagergren, Thursday, January 13, 2022, 11:23 (805 dagar sedan) @ Mattias Jansson

Denna vagn verkar inte ha fotograferats i någon större omfattning. Vi såg för ett tag sedan en bild på halva vagnen i Eskilstuna (bilden tagen av Yngve Vikström och visad av Ulfe).

Här är en bild som min bror Bosse tagit på vagnen på Stockholm C 20 april 1965.

[image]


Tack för intressant bild! Undrar om NOJ köpte bara för att stålvagnar var modernt, eller användes just denna för något speciellt tåg/upplägg?/HP


Det verkar inte så. Man startade direktvagnsförbindelse Oskarshamn - Nässjö - Falköping - Göteborg år 1923 och denna fanns med till ungefär andra halvan av 1930-talet. Jag har tidtabeller från 1923, 1927, 1929, 1930 och 1931 och där finns den förbindelsen med (samt från 1922 där den saknas), men i 1939 års sommartidtabell (före krigsutbrottet så det kan näppeligen förklaras med den händelseutvecklingen) är den borta.
Annars hade ju ett stålvagnsinköp kunnat passa in i uppgradering av en sådan förbindelse eller upprättandet av en liknande till Stockholm. Grannbanan KJ/SäNJ gjorde exakt det år 1931 då man inköpte en stålvagn i samband med att man inrättade en direktvagn till Stockholm (SJ tillhandahöll den andra erforderliga för omloppet).
Så det verkar troligt att man helt enkelt behövde en vagn till eller ersätta en äldre, och trävagnar var kanske knappt ens levererbara längre 1938.

(Det ovanstående bygger på iakttagelser i "tidtabeller" från den inte helt okända serien "Sveriges Kommunikationer"; om någon känner sig föranledd att vilja ifrågasätta "små tidtabeller" som tillförlitlig källa, eller korrigera mitt inlägg med att det kan ha handlat om chartertafik, vilket bevisligen förekommit både på järnväg och senare inom flyget, så får jag väl lägga in brasklappen att jag givetvis inte kan utesluta att NOJ skulle ha köpt vagnen enkom för inhyrd chartertrafik, men att jag tillåter mig betvivla att det skulle hänga samman på det viset.)

Hade man inte planer på direktvagn Oskarshamn - Mölle? Eller har jag fått det om bakfoten?:-D


Hela tråden: