Modell av R på Stockholms C (Fotografier/bildfrågor)

av Arne, Kungsholmen 王の島, Friday, January 14, 2022, 02:13 (627 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Som redan sagts så är nog bilden från färdigställandet av modellen vid verkstäderna i Örebro.
Nummer tre från vänster med den yviga mustaschen känns igen som en av de mycket skickliga instrumentmakare som tillverkade modellerna.
Modellen av R-loket tillverkades 1915, bara 6 år efter originalet och stod med andra modeller på det järnvägsmuseum som hade lite olika adresser men mestadels i närheten av Stockholm C med en period på Torsgatan. Fullskala fanns i några skjul i Tomteboda.
1965-1970 fanns en modellhall i södra änden av Stockholm C stora hall och sedan flyttade allt till Gävle.
Det blev rätt många modeller av en fantastisk kvalitet men det blev ett slut när Gd Granholm i mitten på 1930-talet upptäckte vad det kostade och skrev ett direktiv att det fick bli stopp, under skrivelsen skrev han dit med rödpenna ”och så får inte heller ske” !
Redan påbörjade fick dock färdigställas.
Det har tillverkats modeller senare som tillförts samlingarna, dom är fina i sig men når inte riktigt upp till de gamla.
Det har uppskattats att med dagens arbetskostnader så skulle i dag likadana modeller kosta en 10-15 miljoner kr.
Trots värdet på modellerna så var länge många utlånade lite här och där, några stod på SJ huvudkontor andra i vitrin på stationer o.s.v men vad jag förstått håller man nu samlingen mer intakt i Gävle.
Hoppas nu att modellerna får en framträdande roll när muséet återöppnas.

Apropå det här med lokmodeller i skala 1:10 så stod för tiotalet år sedan (tror jag) i entrén till butiken MJ Hobby Experten AB på Västbergavägen 24 i Hägersten ett mycket fint ånglok i skala 1:10. Jag tror att det var ett ång-F lok, kanske det klassiska Getåloket?

Kan någon bekräfta det här och berätta vad som hände med detta mycket fina modellok? Varifrån kom den här ångloksmodellen? Såldes det senare? Jag såg modellen flera gånger när jag var och handlade mj-lok där ute efter flytten från Scheelegatan. Men dessvärre tog jag inget foto så kanske någon annan forumit eller någon på butiken MJ-Hobby kan visa bilder på loket?

--
/Arne
en Kungsholmsbos syn på den historiska järnvägen

Hela tråden: