Tele? -- Samtalsstation mm. -- Samtalsautomater (Bana)

av Gunnar Lilienberg, Sunday, January 16, 2022, 20:55 (824 dagar sedan) @ Lennart Gustafsson

... Med viss erfarenhet av att underhålla samtalsautomater är jag benägen att tro att apparaterna ingalunda var lätta att lura, snarare arbetskrävande att justera och framförallt hålla driftsäkra...

När jag gjorde lumpen S2 i Karlsborg 1969-70 fanns det i alla fall någon som kunde lura automaterna så att när tonen kom att du skulle lägga på en ny krona räckte det att "trycka" till luckan för returmynt för att telefonstationen reagerade som att man hade lagt in en ny krona! Vad han kopplade in på linjen mellan automaten och stationen vet jag inte. ;-)
/Lennart

Det var mycket matnyttigt man fick lära sig i lumpen! :-D Samma knep förekom på F13. Det var en diod som skulle kopplas in på en av ledarna till telefonen. Problemet var bara att de som inte visste att telefonen var manipulerad och försökte stoppa i mynt kunde få problem. Mynten ville gärna fastna i apparaten. För att manipulationen inte skulle avslöjas på grund av en felanmälan av en oinvigd, förekom det även att dioden kunde kopplas in och ur med en omkopplare som låg dold. De som inte kände till detta betalade snällt och de andra slog om knappen och körde fingret i myntreturfacket.

Jag beklagar urspårningen av detta föga järnvägsanknutna inlägg.


Hela tråden: