SbhJ/SSA- vagn - Museet i Trelleborg? (Fordon: vagnar)

av arjesko, Monday, January 17, 2022, 02:47 (801 dagar sedan) @ K Lemming

Ja, som jag minns det fanns en sådan vagn uppställd i banhallen Trelleborg C (som då inte användes av SJ). Tror också att den kom till Klippan men om den finns kvar där får väl någon från Föreningen Veteranjärnvägen svara på.


Var själv aldrig på trelleborgsmuseet men har ett minne av en bild jag sett inifrån banhallen där det stod en sådan vagn. Tydligen mindes jag rätt. :-)

Tittade på FVJ's sida och där finns den inte med. Men där är bara fyra godsvagnar listade och FVJ bör väl ha fler, länge sen jag passerade där men tidigare stod där en hel del godsvagnar på deras område. Men jag har inget minne av att ha sett någon sådan här SSA vagn vid passage, kan ju stått skymd. Men förhoppningsvis står den inomhus om den finns i Klippan, det är väl den enda i sitt slag som finns kvar, eller? Vore synd om den stog utomhus och rostade bort.

Var alla vagnarna av denna typen SbhJ vagnar eller hade även andra banor likadana vagnar? Har försökt googla efter uppgifter om vad det rör sig om för vagn som fanns i Trelleborg men hittar inget. Hittar inte ens något om järnvägsmuseet i Trelleborg.


Snubblade över en äldre tråd i ämnet. Här finns även en bild på vagnen i Trelleborg och ett par bilder i Sören Monies inlägg med lite högre kvalitet än på Jernbanen.dk

Gammal forumtråd

SbhJ-vagnar i Danmark

Intressant att se bilden på ZN 500462 som är nymålad med dansk märkning, nymålad tank aluminium? och SSA-dekal trots försäljningen till Danmark.
DSB ZN 500462


Hela tråden: