Lossningen av GDJ lok NORDEN? (Järnväg allmänt)

av A.Svenson, Tuesday, January 18, 2022, 00:24 (829 dagar sedan) @ BD

Hej!

Om loket hissades oavsett om det var lodrätt eller vågrätt så bör loket utan tender och med tom panna ändå ha vägt mellan nio och tio ton berövat det mesta löstagbara. Vad fanns det för kranar i Gävle hamn 1856 som klarade sådana vikter? Om loket hängde lodrätt så krävdes dessutom en lyfthöjd om sex-sju meter (approx loklängd) plus avståndet däck till kaj. Misstror inte BDs minnesbilder, funderar bara över de tekniska förutsättningarna.

Var inte vanligaste transportsättet vid denna tid men också senare tvärs fartyget på däck och lossning genom utrullning på timrad plattform. Därefter stegvis sänkning med domkrafter eller vinchning nedför backe? Men det utesluter ju inte annan hantering av Norden. Bommar på masterna på ett segelfartyg som klarar den vikten bör väl inte vara möjligt?

Funderar
Anders S


Hela tråden: