Okänd person vid Forsheda station 1901/02 (Järnvägspersonal)

av Marcus75, Tuesday, January 18, 2022, 23:04 (821 dagar sedan)

Söker ledtrådar kring identiteten på mannen på bilden som poserar framför Forsheda stationshus 1901-02. Vid denna tid var Georg Håkansson stins och sannolikt John Einar E:son Schytt antagen som elev vid HNJ vid järnvägsstationen.
Georg Håkanssons lekamen kan man knappast ta fel på så han är det inte. Men är det ens en järnvägsanställd person?
Eftersom bilden kommer från ett vykort är min andra tes att det kan vara bildbeställaren själv (dvs han som driver handelsboden).
Eftersom samme man poserar framför kronolänsmansbostaden på ett annat kort hade jag en fundering på om det kunde vara kronolänsmannen, men efter kontakt med Polismuseum är jag tveksam (de kunde varken bekräfta eller dementera utifrån uniformen, utan var en aning misstänksamma mot mössemblemet). Tyvärr är detta den bästa bild jag kan få till utifrån vykortet.

Det finns även en man i hatt som lutar sig avslappnat mot en stolpe i bild. Han stämmer ganska bra in på Georg Håkanssons utseende (skulle då vara ca 34 år), men är det rimligt med tanke på klädseln? Jag föreställer mig att man som stins alltid var i tjänst och bar sin uniform. Men inser samtidigt att det låter väldigt märkligt..

Alla tankar och idéer tas tacksamt emot! (Först och främst om den spenslige mannnen i uniform.)

[image]

[image]

Bild på Georg (trea från vänster):
https://digitaltmuseum.org/021017835333/sex-stinskamrater-samlade-i-gislaved-ar-1906


Hela tråden: