Ma-loken kontra El.15 (Fordon: lok)
Enligt boken "Svenska Ellok" skriven av namnkunniga - och trovärdiga - författare som Tore Nordin, Lennart Wretman och Ove Grundstedt, inskränker sig skillnaden mellan loken till att TGOJ-loken fick runda maskinrumsfönster istället för rektangulära och att TGOJ-loken försågs med multipelkopplingsutrustning.
Enligt samma källa angavs sth till 105 km/h för båda loktyperna. Båda loktyperna hade utväxling 98:22 och båda hade motorer typ KJA88.
Skillnaden i sth förefaller vara administrativt betingad snarare än tekniskt. Någon som vetmer?
Vilken utväxling hade NSB El.15 lok?De har väl sth 120km/h? Men de kanske har väsentligt annorlunda motorer?
Vh J
Ja, Ma-loken har växelströmsmotorer medan El.15 har likströmsmotorer. Det är kanske inte det väsentliga just när det gäller sth men El.15-motorn är en variant på motorn i Rb1-loken så de har nog ärvt sth från Rb-loken liksom det mesta av konstruktionen. El.15 är överhuvudtaget ett helt annat lok, modernare, större (längre och tyngre) jämfört med Ma.