Bokstaveringskrav (Historiskt material)

av Ulf Pålsson, Saturday, January 22, 2022, 23:58 (824 dagar sedan) @ Överkörmästaren

När tråden ändå är kapad så...

Är det bara jag som har ett litet problem vid samtal med fjärren? Visserligen vet jag ju varför man säger så, men fortfarande efter många år (se not) känns det på något sätt fel att en uppenbart kvinnlig tkl säger sig vara Adam Bertil.

Not: Det järnvägshistoriska perspektivet.


Fast egentligen ska det ju vara Alpha Bravo numera, eller snart någon gång, typ... :-D


Nä så illa ska det väl inte gå... efter brexit behöver vi väl inte prata engelska hela tiden?

Om "tydligheten så kräver".
Se 1.4. https://www.trafikverket.se/contentassets/5dca3d8e26ad4877b6c00afaf8c99775/04_dialog_oc...

Det är faktiskt redan lagstiftat att det s.k. Nato-alfabetet ska användas när man bokstaverar i och för trafiken på det "Europeiska järnvägsnätet", se det som står på sidan L165/48 (pdf-filens sida 48) i detta "lilla nätta" dokument:
https://eur-lex.europa.eu/legal-content/SV/TXT/PDF/?uri=CELEX:32015R0995&qid=164289...

Trafikverkets trafikbestämmelser för järnväg (TTJ) har inte "hängt riktigt med" på detta.
/up


Hela tråden: