Komponentgemenskaper? (Fordon: lok)

av BD, Monday, January 24, 2022, 17:12 (794 dagar sedan) @ BD

Har fått nedanstående aktstycke på mail.

"Det kan ha varit så att 1948 års lokkommitté vid Kungliga Järnvägsstyrelsen, kom fram till att elektrolok littera M, med sth 80 km/h, var litegrand i lägsta laget för Norra Stambanan, och Stambanan genom övre Norrland. Jag vill minnas att det stod i utlåtandet från 1948 års lokkommitté, att kravet på efterträdaren till elektrolok littera M, skulle ha en toppfart på 95 km/h.

Utväxlingen, varvtalet och hjuldiametern, stämmer bra överens med de 1 800 - 1 900 rpm som ASEA traktionsmotorer KJA 88 klarar av, vid en sth på 100 km/h. Då Ma-loken gick i kombitågen, var det emellertid vanligt att Ma-loken gick i 110 km/h, för att klara av tidtabellen från Malmö godsbangård till Eskilstuna, med avgångstid kl. 22:00 och ankomsttid till Eskilstuna klockan 04:05.

Även KJA 88 testades med 20% övervarv, vid typprovet, vid ASEA, så att en viss marginal ingick i konstruktionen. Det är samma utväxling på Ma- och Bt-lok med KJA 88.

Stråltrådsbandage ersattes efterhand med glastrådsbandage, men man ändrade aldrig på märkvarvtalet på KJA 88 vid denna uppgradering.

Ungefär som att LJH 108 får gå i 135 km/h i Rc1, Rc2, Rc4 och 1920 rpm. Samma LJH 108 med samma utväxling, men med 30 mm längre rotor, får gå i 1965 rpm i El16 med sth 140 km/h. Den 30 mm längre rotorn i LJH 108 i El16 påverkar inte varvtalet, utan det är en ren uppstämpling som är gjord av varvtalet. Även vanlig LJH 108 i Rc1, Rc2 och Rc4 klarar av sth 140 km/h, utan ändring av utväxling.

Rotorn i LJE 108 för Rb, 441 och El15, är likadan som i LJH 108, (Rc1, Rc2, Rc3, Rc4, Rm, Rh 1043, AEM7 DC, Rc4 IRAN) men inte i El16 där rotorn är 30 mm längre i LJH 108 för El16. "


Hela tråden: