Ångtågsresan på smalspåret från Växjö 1978,.. Signalgivaren (Fotografier/bildfrågor)

av Leif B, Tuesday, January 25, 2022, 07:55 (812 dagar sedan) @ Karlsson

Javisst, du har rätt, bilden är spegelvänd (det var den sista bilden på filmen och just den hade inte blivit satt i ram från Kodachrome). Här är den rättvänd (vet inte hur jag kan byta bild i ursprungsinlägget):

[image]


Loket lurades ju en del genom att ha lufttankar på båda sidorna. Sedan var det vänsterkurva ut mot Växjö med någon bro där också, fast det är 25 år sedan jag åkte där senast så jag minns inte varenda detalj om placeringar. En lagom lurig bild alltså, den kunde ju ha stämt om det inte var för att loket gick åt fel håll. Det kördes ju trots allt några fler resor.

Vända bilden rätt i ursprungsinlägget är nog kört, redigeringsmöjligheten försvinner rätt så snart efter publiceringen. Den möjlighet som finns är om bilden inte är direktuppladdad till forumet och går att ladda upp igen med samma webadress.

Lägg märke till signalgivaren som håller kontakten med lokpersonalen med "walkie-talkie" och dessutom har en "tut- och bromsapparat" kopplad till huvudledningen till sitt förfogande. Jag antar att syftet var att kunna backa på ett säkert sätt i samband med fotokörningar.


Hela tråden: