Malmvogner litra M2 og Mas (Järnväg allmänt)

av Thor Bjerke, Tuesday, January 25, 2022, 14:28 (816 dagar sedan)

Finnes det en artikkel med beskrivelse av disse vognene? Etter mange akselbrudd ble det fra NSB i 1950 fremhevet at den balanserte akselen burde gå fremst i retning Narvik. NSB hadde allerede i 1911 foreslått dette, men uten at det ble gjennomført.

Hvordan var balanseringen mellom den ene ytreeakselen og midtakselen? Noen som vet, eller som har en beskrivelse av konstruksjonen?

Det var på hele 1930-tallet få akselbrudd i malmtogene på norsk side. Fra 1931 til 1939 var seks slike uhell. Fra 1947 til april 1950 var det hele 15. Det var viktig å finne årsaken. Det ble pekt på en eldre vognpark, at revisjonsintervallet var økt fra 3 til 4 år, at hastigheten i 1947 var økt fra 40 til 45 km/t sammen med problemer med skjev last og for mye last i vognene. Også forhold som korte overgangskurver og for tynn ballast ble diskutert.

Den videre historien er ikke kjent for meg.


Hela tråden: