Ånge lokstation - 1990 - Växeldriv? Betlehem Steel (Järnväg allmänt)

av Överkörmästaren @, torsdag, januari 27, 2022, 19:06 (116 dagar sedan) @ Sven A

skulle det gå att aptera den till en 891 ?


Torde inte vara några problem.
Dock är öppningen för tungorna på 1435 mm växlar större än 891 mm, men med lite modifieringar, typ längre glidplattor och eventuellt avfasningar i tungroten så...
Men då växlar med Betlehem Steel-omläggningsanordningar regelbundet körs upp, måste man ha koll på krökningen av tungorna. Då 891 växlar, normalt är av lägre rälsvikt, kröks dessa lättare.


Fast såna där växelställ brukar väl oftast ligga i rätt klena spår även på normalspår. Men ok, smalspårsrälerna kan ju vara ännu klenare...

Nån som vet om fjäderväxlarna på Roslagsbanan skilde sig från dem på Lidingöbanan?


Den lägsta rälsvikt jag sett för Betlehem Steel omläggningsanordningar är SJ41/43,
I Altorp (roslagsbanan) låg det väl SJ34, längre tillbaka? Och dessa torde vara de mest uppkörda växlarna på järnväg i Sverige....

Nja, SSLidJ hade tätare trafik. Men även där fanns det nog 34-kilosräl.


Hela tråden:

 

powered by my little forum