Att låsa en tråd (Forumet)

av Stig Lundin, Wednesday, March 18, 2009, 14:05 (5511 dagar sedan) @ Trafikchefen Järnvägshistoriskt Forum

Det finns uppenbarligen ett stort behov av ett forum där man kan diskutera järnvägs- och museiföreningarnas inre motstridigheter. Så Erik, varför inte medverka till att ordna ett sådant? En domän kostar cirka 300 kr/år och ett stort serverutrymmen på ett webbhotel 12 kr/månad och programvaran My little forum är gratis. Sen går det åt en jäkla massa ideella timmar att sköta det hela och bitvis är det ganska roligt för att inte säga lärorikt.

Det kan inte vara något självändamål att diskutera järnvägs- och museiföreningarnas inre motstridigheter. De flesta är säkert trötta på sådana diskussioner. I grund och botten har jag svårt att förstå vad det egentligen är för något man bråkar om och varför man håller på på detta sätt. Om man påtalar saker som inte fungerar inom en förening, varför lägger man inte kraften på att åtgärda problemen istället för att fortsätta med ett felaktigt beteende. Jag anser att det är viktigt med välskötta föreningar, vilket de flesta även är, men det finns företeelser som knappast kan accepteras. Det handlar bl a om hur man förvaltar Riksantikvarieämbetets bidrag, vilken ledarstil man har och hur man behandlar sina medlemmar. Frågor som är viktiga för branschens renomé och fortlevnad. Här borde kanske MRO och JHRF ställa lite större krav på sina medlemsföreningar och inte acceptera vilka avarter som helst. Gör man inte det, kan det påverka allmänhetens uppfattning om järnvägs- och museiföreningarna på ett negativt sätt.
Erik, eller någon annan, bör därför inte starta något forum för diskussion av inre stridigheter.

När det gäller det [b]HÄR[/b] forumet så har vi moderatorer, med eller utan våra kommentarer, avgörandet om vi ska låsa eller ta bort inlägg. Det kommer vi att fortsätta med. ;-)

Enligt min uppfattning fungerar detta mycket bra. Så det ska ni fortsätta med. Problemen upphommer då någon, ofta fingerad person, skriver inlägg för att få tråden att spåra ur. Mönstret går igen.


Hela tråden: