Superplattform -- ? (Signaler/säkerhet)

av Anders Järvenpää, Saturday, January 29, 2022, 21:24 (810 dagar sedan) @ mormorsgruvan

Det här torde tillhöra avdelningen onödigt vetande, men centralstationen i H:fors har 10 plattformar men enbart 19 plattformsspår.

Om vi funderar på hur många tågvägar för in- eller utfart till och från plattformarna som samtidigt kan vara låsta i en optimal situation (utan korsande tågvägar) torde vi hamna på ca 10 stycken.

Dessutom borde man ytterligare kunna klämma in några växlingsvägar.

Sträckan H:fors C - Böle (f.d. Fredriksberg) är numera 10-spårig. Visserligen är det frågan om två delar av samma trafikplats och den är belägen inom ett ställverk men den är flera kilometer lång och försedd med linjeblockering (och ja, i Finland förekommer således linjeblockering även inom en trafikplats, i det här fallet SpDrS-teknikens Zentralblock).

Under en vardag kan man under dagstid räkna med 85-95 rörelser per timme på sträckan. Totalt torde vi ha i storleksordningen 1400 avgångar och ankomster per vardagsdygn i H:fors C om vi räknar med tjänstetågen till och från depån i Ilmala. Jag har förstått att det är frågan om en säckstation med en anmärkningsvärd trafikmängd även i ett internationellt perspektiv. Passagerarantalet är över 70 miljoner per år, vilket är anmärkningsvärt i ett land med enbart 5½ miljoner invånare. Andra europeiska stationer med passagerarmängder i samma storleksordning är Amsterdam C (ej säck) och London Victoria (säck).

Eftersom det uppenbarligen även finns många andra här på forumet som gillar att tänka på onödiga saker medan snön vräker ner undrar jag på vilka andra ställen här i norr vi kan tänkas ha minst 10-spåriga linjesträckor, även mellan delar av samma trafikplats och där vi kommer upp i jämförbara trafikvolymer? Och nej, här i öster använder vi inte begreppet driftplats.


Hela tråden: