Superplattform. Tysk och brittisk definition på Rugby (Signaler/säkerhet)

av Richard Loe @, söndag, januari 30, 2022, 14:36 (199 dagar sedan) @ Harald

Hur var det på mer lantliga enkelspåriga banor? Hade man en särskild signalman på varje station där? Hade man token block på alla banor (undantagandes light rail) eller förekom det något som liknade tåganmälan?

Ja, signalman vid varje blockpost, elektrisk tågstav användes. Om det inte förekom många tåg kunde man switch out (stänga ut) vissa ställverket och bilda längre blocksträckor, fortfarande med tågstav. Då kunde man såklart inte ha tågmöte vid stationen där ställverket var stängt. På vissa glest trafikerade banor använde man den sk One Engine in Steam (OES) principen, där det bara fanns ett tåg på hela banan som då hade tågstav för hela banan. Då hade man ofta en eller flera nycklar på tågstaven som kunde användes för att låsa upp något ställverk så att man kunde växla.

Notera att switching out även kunde förekomma på dubbelspåriga banor, särskilt på nätter och helger. På så sätt fick man längre blocksträckor men sparade samtidigt in på skiftkostnaderna för personal.


Hela tråden:

 

powered by my little forum