T43 209, år 1965, bild (Fordon: lok)

av Martin Långström, Wednesday, February 02, 2022, 10:37 (785 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Det här loket var som redan nämnts det enda T43-loket som försågs med tågvärme. Det var också detta lok som 1961 körde invigningståget till Kalix när den banan invigdes 1961. Invigningståget bestod av detta lok och då splitternya personvagnar i kroken. Det finns bilder där man ser tågvärmekabeln från första vagnen som är kopplad till loket. Så valet av lok berodde nog på att det var SJ:s nyaste lok som hade tågvärme.

När invigningståget gick vet jag att de sa att det troligen var första och sista gången som persontåg gick på banan. Och i princip hade de rätt. Det var nog väldigt få persontåg som gick där efter detta tåg 1961. Enstaka resa i slutet av 1970-talet gjordes sedan med rälsbuss. Sedan dröjde det väl till enstaka tillfälle igen tills IKEA satte in ett inhyrt tåg. Och så till slut så öppnade reguljär persontrafik dagligen 1 april 2021 :-)

På Kalix-banan var det inte tillåtet med resandetåg i annat än undantagsfall, då den gick rakt genom ett militärt skyddsobjekt fram tills banans upprustning inför nya Haparandabanan.

IKEA har väl aldrig hyrt in något persontåg till Haparanda?

Nu blev det lite OT.


Hela tråden: