Framtiden för X5 221..... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av K Lemming, Wednesday, February 02, 2022, 16:01 (811 dagar sedan) @ Littera JS

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen

Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.


Hela tråden: