Framtiden för X5 221..... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Niklas Bygdestam, Wednesday, February 02, 2022, 18:13 (785 dagar sedan) @ K Lemming

Ett synnerligen bra initiativ av Järnvägsmuseet för att söka både visa och spara X5 för eftervärlden. Och som man säger ” ...kommer någon med en rund slant om 20-30 år, så är det inte på något sätt omöjligt att göra ett tåg av X5 igen


Personligen hade jag tyckt det bästa hade varit om X5 hade blivit ett långsiktigt renoveringsprojekt där det tilldelats en summa pengar ur varje års budget. Varför måste hela summan upp på bordet på en gång och hela renoveringen göras direkt. Hur länge har inte renoveringen av den där trä-restaurangvagnen pågått. Personligen tycker jag ett så vackert tåg och dessutom vårt första "snabbtåg" förtjänar ett bättre öde än att agera entré och uppehållsrum för skolklasser m.fl. men om JVM menar på att det inte finns några alternativ så är den nu tänkta lösningen bättre än att X5:an ställs in i något lokhus i förvar
Men som sagt, en långsiktig renovering där lite görs varje år och det får ta den tid det tar hade jag föredragit framför den beslutade lösningen. I.o.m att man bygger in två av tre delar i själva entrén så lär man ju inte bryta loss dessa i första taget för att renovera dom, det kommer ju isf att tillföra än fler kostnader för renoveringen då en ny entrélösning som ersätter X5 vagnarna måste räknas in i kostnaden för en renovering, så det känns som att man "låser in" X5:an vilket försvårar en framtida renovering.

Jag tycker den tänkta lösningen är bättre än förrådsuppställning men den är inte värst genomtänkt i mitt tycke, och lite High Chaparall känsla får allt jag också.


Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Hela tråden: