Framtiden för X5 221..... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Thomas K Ohlsson, Thursday, February 03, 2022, 21:12 (785 dagar sedan) @ Anders Jansson

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]

Bilden visar B6:s (som väl hette nåt annat då) ursprungliga inredning. Senare soffor var än mer spartanska. Vilken typ avser High Chaparallmuseét att använda vet jag inte, men troligen den 'moderna' varianten.

Oavsett vilken så hade tredje klass i X5/Xoa5 betydligt högre komfort, bland annat var soffryggarna inte vertikala utan hade en mer behaglig lutning. Dessutom var sittningen 2+2 jämfört med 2+3 i lokaltågsvagnarna.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Hela tråden: