Framtiden för X5 221...../ (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Björn Arvidsson, Thursday, February 03, 2022, 22:58 (810 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Om jag får vara lite kritisk så finns det en sak jag också är kritisk till. Det sägs att en enhet ska få B6-soffor, eftersom det tydligen blir lämpligt för de nämnda skolklasserna. Jag ogillar den lösningen, då det kan ge uppfattningen att tågen faktiskt rullat med sådana i verkligheten. X5 var allt från starten till att man slutade köra med dessa en sorts tåg som kan säga vara komforttåg. Inredningen var påkostad för sin tid. B6-vagnar däremot är rena lokaltågsvagnar och egentligen föregångare till X1, X10 och X60. De är medvetet byggda för att vara spartanska och medföra stressade pendlare i rusningstid. Det ger alltså totalt fel intryck. Om inte den rätta inredningen klarar av skolklasser så tycker jag att det till och med är bättre med en inredning utan soffor och där man sätter in lösa icke järnvägsmässiga trästolar eller liknande, för då är det i alla fall uppenbart att vagnen inte har sin rätta inredning.


Skillnaden mellan dåtida "komforttåg" och samtida "rena lokaltågsvagnar" var kanske inte fullt så stor som man till förstone skulle kunna tro. Bilderna JvmKBDB02787 respektive JvmKDAF04755 återspeglar dåtida standard i 3-klass.

[image]

[image]


Bilden visar B6:s (som väl hette nåt annat då) ursprungliga inredning. Senare soffor var än mer spartanska. Vilken typ avser High Chaparallmuseét att använda vet jag inte, men troligen den 'moderna' varianten.

Oavsett vilken så hade tredje klass i X5/Xoa5 betydligt högre komfort, bland annat var soffryggarna inte vertikala utan hade en mer behaglig lutning. Dessutom var sittningen 2+2 jämfört med 2+3 i lokaltågsvagnarna.

påpekar
Thomas K Ohlsson


Sofforna i B6:orna byttes inte ut, de kläddes bara om med galon.
De ursprungliga sofforna i X5/Xoa5 var av samma modell som i Co8 mfl vagnar.
Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.


Det räcker att titta på bilderna så ser vi att det INTE var samma typ av soffor - bredden var t ex olika. Även rygglutningen skilde sej åt, den var helt vertikal på B6 (jag hade tillfälle att uppleva den "komforten" många gånger på pendeltågen till/från Kallhäll). Tredjeklasssofforna på expresstågen hade däremot en lite större ryggvinkel, detta krävde en annan rörstomme vilket framgår av bilderna ovan.

(Ursäkta att jag upprepar mej men det behövs tydligen - speciellt för dom som avfärdar faktabaserad kritik som "gnäll").

vänligen
Thomas K Ohlsson
"förståsejpåare"

Jag skrev att sofforna i B6orna inte byttes ut. de fick bara ny klädsel.
Och sofforna i Xoa5 som nya hade samma typ/modell på soffor som samtida sittvagnar.
Och förövrigt så var det inte ens de sofforna i vagnen när den övertogs av JVM, utan någon modell av B3 stolar.


Hela tråden: