Framtiden för X5 221..... (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Lennart Petersen, Thursday, February 03, 2022, 23:02 (806 dagar sedan) @ Björn Arvidsson

Att det skulle bli någon historieförfalskning med b6 soffor i den ena vagnen som renoveras är bara något som div förstå sig påare tycker. För det kan ju inte bli någon förfalskning då den inte renoveras till något skick invändigt som den haft tidigare. utan renoveras invändigt för att vara samlingslokal.
Tycker det är ett jäkla gnäll på hur den renoveras. För hade inte JVM tagit över den från SKÅJ så hade det troligen blivit skroten.
Och som JVM rapporterat så sparas ju all inredning och annat som demonteras, för att i en framtid om ekonomi och intresse finns kunna renovera upp tåget helt.

Då får väl även jag finna mig i att bli inkluderad i kategori ”div förstå sig påare”. för jag tycker Bygdestam har helt rätt, och det är ingen stor sak att ändra på.
Och det är ju trevligt att ett X5-tåg bevaras men betänk att det inte är någon ideell förening som bevarar.
Vi ska vara varsamma med kritik mot föreningar och deras tappra medlemmar.
Utan här är det vårt stora statliga nationella järnvägsmuseum som bevarar. Det är våra skattepengar som går dit som anslag för verksamheten och då är det rimligt att envar kan framföra åsikter hur de används.
Med en begränsad budget så gäller det att prioritera, vi får hoppas att man prioriterat rätt här men rent hypotetiskt skulle ju dessa medel kunnat användas till något annat för museet.


Hela tråden: