X5B 221 kommentar från JVM (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av K Lemming, Friday, February 04, 2022, 00:58 (783 dagar sedan) @ HP

Det var värst vad magsurt det var här då.

Knappast magsurt för att man har och uttrycker en personlig tanke/önskan som avviker från vad ett statligt museum har för framtidsplaner för ett museiföremål. Känns ju mer magsurt isf att ni/du känner så inför avvikande åsikter.

Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.

Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.

Varför ställa in hela tåget på en gång om det är en långsam renovering det handlar om, då tar man väl tag i en vagn åt gången. Något annat känns ju som att hålla på med för många "soppor" samtidigt.

Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.

Av både okunskap om vad som händer på JVM och nyfikenhet så får du gärna berätta vad som gjorts i motorvagnsväg på JVM dom senaste åren? Revision/renovering av er Y7 (Y7:or?) är det enda jag känner till så det vore klart intressant med info om det gjorts mer än så. Dessa är givetvis utmärkta för Nynäspendeln men fordon ur Y6-familjen finns det ju gott om bevarade så knappast något man blir "wowad" över att ett statligt museum satsar på. Men missförstå mig inte, klassiker som Y6-familjen har sin givna plats på JVM och utan el till Nynäs är det ju dessa som är enda alternativet för motorvagnstrafik dit, ja Yo1s och Y1 också förstås. Men Yo1s är för liten och för unik så förstår att den bara används vid särskilda tillfällen. Använder ni Y1 i Nynäspendeln?

Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.

/Henrik R, JVM

Ja ska det monteras inredning från järnvägsfordon i denna del så är absolut galonklädda säten vad som är bäst. Montera in säten med plysch-moquette tyg och lägga ca 420.000 på sätena för att barn sen ska kladda/spilla ner dessa och på kort tid förstöra dom med fläckar finns ju givetvis inte som alternativ. Ska det dessutom framgå att det inte är originalinredningen så reviderar jag min uppfattning efter lite eftertanke. Inredning från järnvägsfordon är trots allt mer "korrekt" än vanliga bord och stolar om ändvagnarna nu tvunget ska användas som entré installation.


Hela tråden: