X5B 221 kommentar från JVM, svar på kommentaren (Fordon: motorvagnar / dressiner)

av Niklas Bygdestam, Friday, February 04, 2022, 02:08 (785 dagar sedan) @ HP

Det var värst vad magsurt det var här då.

Att tåget kommer användas på detta sätt är nog tågets räddning. Det är inte sjäkvklart att alternativet att bara ställa in det i ett lokhus i en lång framtid utan klara planer ens finns. Det är 72 m tåg som får slåss hårt om inomhusplats (och nej,inte ens staten kan ta hand om allt och har inte en massa inomhusplats till övers). Med andra ord,tack vatee museibygget fann tåget en roll och en finamnsiering eftersom funktiner som annars behövt ett nytt hus...istället hamnar i ett tåg...som inte blev skrot...och i framtiden har en liten men änddock, möjlighet att komma ut på spåret igen.

Att långsamt renovera anser jag inte rimligt när vi pratar om så stora summor, eftersom vi pratar om 15 miljoner...och då är inte ETCS inräknad. Renoverar man långsamt behövs en dyr inomhusplats som många fordon slåss om...och då pratar vi inte lokhus utan verkstad. Att ställa in 72 m tåg på oplanerad tid i verkstaden och göra lite då och då får någon annan drömma om.

Tåget i sig är mycket spännande, vilket också dess framträdande roll kommer visa när vi öppnar, men den dåliga hinten om att vi bara gillar vattenkokare var inte snäll. Titta igenom vad vi gör med andra lok och motorvagnar de senaste åren, så ser ni nog att annat har hög prio också.

Inredningen i 2 klass är slut, såväl tyg och stoppning måste göras om. Att väva nytt tyg av rätt modell (plysch-moquette) kostar ca 120.000 i England. Att sedan renovera stolarna i X5B med ny stoppning och det nya tyget kostar ca 300.000 till. Då har vi renoverat säten som är bakåtlutande (man sitter illa om man ska äta vid bord), ett barn per säte får plats, och glass/dricka sugs in i tyget och gör fina fläckar om olyckan är framme. B6-inredningen kommer bli utmärkt och det kommer framgå i vagnen att det inte är original. Liksom inte insidan i Sahlins vagn är det heller - men järnvägsmässig, funktionell och uppskattad ändå.

/Henrik R, JVM

Först och främst vill jag påpeka att jag inte har gnällt. Tvärtom så stöder jag fullt ut satsningen på att man nu genomför vissa renoveringar och samtidigt också ser till att X5-tåget inte skrotas utan räddas. X5-tågen har värdefull historia.

Att renovera de stolar som finns i vagnen vet jag kostar mycket pengar. Bara att klä om stolar innebär dyra omkostnader. När det gäller dessutom fordon som ska bevaras på museum eftersträvas antingen klädsel av originaltyp eller något snarlikt. Detta är extremt dyrbart. Här vill jag påtala att operatörer som kör med äldre fordon i reguljär trafik visserligen klär om stolarna dessemellan, men då väljer de nya tyger av ny sort, vilket kostar mindre då de väljer moderna tyger som är i produktion.

Att ha tygklädda stolar eller soffor i ett utrymme där man tänker sig att skolklasser ska fika med mera håller jag med om är ytterst olämpligt.

Så här långt är vi alltså helt överens.

Det jag sätter emot är att man sätter in B6-soffor. Eller rätare sagt, jag är emot att man sätter in en sorts järnvägsrelaterade soffor som aldrig existerat i ett X5-tåg. För även om det finns information om att sofforna aldrig suttit inne i vagnen, så ger det ändå ett felaktigt intryck. Utländska besökare kanske inte heller kommer i kontakt med den informationen och tror då att så såg dessa tåg ut invändigt när de var i trafik. Galonklädda soffor var nämligen vanligt i de flesta länder i Europa. Sverige är ett av mycket få länder i Europa som INTE haft galonsoffor i fjärrtåg. Till och med Danmark och Norge har haft det. Även Tyskland, fast i deras fall lite längre tillbaks i tiden.

Mitt förslag är då att inte sätta in järnvägsmässiga möbler alls i vagnen. Ta lösa typ köksstolar eller stolar som passar i en servering eller liknande. Utforma vagnen kanske lite som ett café eller liknande. Då har ingen gjort något fel historiskt, för det ger inte intrycket av att ha funnits i reguljär trafik. Det är istället uppenbart en inredning som aldrig funnits. Dessutom ännu lättare att underhålla än galonklädda B6-soffor. Och framförallt, mitt förslag är ännu billigare än B6-soffor.

Så jag hoppas verkligen att inte beslutet med B6-sofforna är "hugget i sten" utan att Järnvägsmuseum kan ändra sig nu och slopa planerna just på B6-sofforna och istället satsa på enkla billiga icke järnvägsrelaterade möbler istället.


Hela tråden: