T43 tänkt som linjelok (Fordon: lok)

av Oskar F, Friday, February 04, 2022, 22:42 (805 dagar sedan) @ HP

Hej, apropå växelloksdiskussionen,så har en tanke grott i huvudet lite. Var det så att när T43 beställdes så var tanken främst att det var en linjediesel, eftersom då fanns ganska nya V3 och T21 i drift, medan när T44 kom var det tänkt främst för växling, och att det behovet då växt fram?

Anledningen till min teori är två. Dels tycker jag det framskymtar här och där i skrivelser och artiklar från 60-talet...men också plogarna.
T43 har helplog = lämplig för exvis linjer i norr, men kanske inte för växlarens fötter...T44 fick bara plogbillar och fick aldrig helplog.

Jmfr T41 som iofs inte fick någon vettig plog alls, men inte har några åkfotsteg. Definitivt en ren linjemaskin.

Låt diskussionen börja! :-)

/HP

Bengt Spade (2011) anger i boken "SJ motorlok T43" entydigt att T43 beställdes som linjediesellok (liksom T41).

T44 sattes däremot direkt in i tung växling men även tågtjänst när det kom. Enhyttsloken motsvarar egentligen det amerikanska konceptet "Road Switcher" så jag tycker det är uppenbart att T44 är "både och typ", något som gjort det så användbart.


Hela tråden: