Överföringsvagnar söder om Rimbo (Bana)

av Stefan Isaksson, Friday, February 04, 2022, 23:00 (811 dagar sedan) @ Oskar F

I utbildningsrummet på Stockholm Ö (i sedan länge salig åminnelse) fanns en bild på ett tåg anländande till Rimbo: lok (möjligen grisen), en eller två personvagnar (Bautzenvagnarna från 40-talet tror jag) och två storbehållarvagnar lastade på överföringsvagnar. Det framgick inte om det var godståg eller blandat tåg, men som jag kommer ihåg det togs tåget inte in på det östligaste spåret (spår 8 eller 9 om jag förstått saken rätt), utan på ett av de vanliga tågspåren.
Jag har dessutom ett minne av en av växlarna på Stockholm Ö med Rimboförflutet, Helmer Källström, eller möjligen hans bror Harry, som nämnde att spår 8 (9) ytterst sällan användes.

All överföringstrafik gick till Uppsala via Rimbo eftersom vägbron vid Stocksund inte medgav överföringstrafik genom Stocksund (något som torde diskvalificerat även transporter till Mörby verkstad). Vad jag förstått gick det en hel del överföringstrafik till Vallentuna och möjligen även Täby (kyrkby). I tdt 162 hittade jag i alla fall ett godstågspar som gick Rimbo-Täby (kyrkby)-Rimbo


Hela tråden: