Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)

av Sven Bårström, Saturday, February 05, 2022, 10:36 (805 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Tja, jag vet inte men tillåter mig att spekulera.
5 svenska fot är 1485 mm, d v s 50 mm bredare än vår alldagligt angivna spårvidd. Man kan ju tänka sig att man i "allmänt tal" (också bland förståsigpåare) tänkte sig att spårvidden kunde anges från rälmitt till rälmitt, vilket i och för sig skulle ge 1492 mm med de räler som först brukades vid Statens jernvägsbyggnader (huvudbredd 57 mm). Det är ju ganska nära 5 svenska fot. Kanske hade man i dagligt tal inte heller klart för sig hur rälprofilen skulle vara exakt måttsatt. Dessutom gäller ju 1435 mm (eller idag 1437 mm i Sverige) vid nybyggnad i rakspår. I kurvor ökas ju spårvidden i viss mån. Så det kanske inte är helt förvirrat att lite förenklat tala om 5 fot.
När man sedan skulle beställa materiel hade man anledning att vara mer precis.
Historien med de två loken som avgörande liknar mycket KURJ problem med 1093 mm. Man får förstås komma ihåg att när spårmaterielen beställdes i England måste man också ha måttsatt växlarna, och då blir det ju vissa problem, i varje fall om man går ut ifrån ritningar över hela växlar.

Jag håller givetvis med om att 1485 mm spårvidd (mätt på nutida sätt) hade varit ett elände för Sverige och Norge på lång sikt.
Sven B


Hela tråden: