Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)

av Niklas Bygdestam, Saturday, February 05, 2022, 15:35 (805 dagar sedan) @ Olof W

Det här går nog aldrig att få svar på. Vissa personer kan mycket väl ha trott att det var exakt 5 fot andra mer järnvägstekniskt kunniga kan ha tänkt på 1435. I Oscars instruktion till Nils Ericsson 31/1-1855 står det dock att spårvidden skall vara samma som "Köping Hultsbanan eller 4 fot 8 1/2 tum Engelska mått" (Berglund Bårström ISBN 978-91-979236-1-3) så senast då var frågan avgjord.

Det är intressanta svar! Men de leder till följdfrågor:

Om INTE kung Oskar gav en instruktion där han sa åt de inblandade att ta samma som KHJ höll på att införa, kan det då ha blivit en annan spårvidd än normalspår i Sverige? Jag är inte alls säker på att t ex Nils Ericson var angelägen om normalspår. Han kan ha tänkt på andra sätt än vi är vana vid. Han var kanalbyggare. Han kan ha tänkt sig inarbetade svenska mått istället för något utländskt för att det skulle vara bättre för de som byggde banorna eller liknande.


Det var ett tag sedan jag läste boken jag refererar till men om jag minns rätt var författarnas slutsats att Nils Ericson varit mycket engagerad i utformningen av den instruktion han fick av kungen. Hade han velat ha en annan spårvidd så är det troligt att han kunde fått kungen att skriva det. Det står också att han skall ta hjälp av ett antal kunniga personer som hade erfarenhet från järnvägar i utlandet och som i många fall blev hans underlydande.

Boken rekommenderas för den som vill veta mer. Det har också publicerats ett antal biografier och redogörelser för de ledande figurerna i Nils team i Spår under åren.

Och så en fråga till. När kan denna skeppslast med räler och två arbetslok ha anlänt till Sverige? Den nämnda instruktionen från kung Oskar är daterad till 31/1-1855. Men skeppslasten faktiskt ha anlänt tidigare. Med tanke på att de första delarna av stambanorna öppnades 1956 så känns det ju synnerligen realistiskt att den nämnda skeppslasten ka ha anlänt under 1854 eller i januari 1855. Skulle det vara så, kan ju den myten eller "sagan" stämma.


Beställningen har knappast gått iväg innan det fanns pengar att betala med. De fanns i sin tur inte förrän det fanns riksdags- och regeringsbeslut för att starta bygget. Riksdagen tog sitt beslut 18 november 1854. Tredje februari 1855 kommer den första anhållan om pengar. Arbetena började med terrassering 30 april 1855 men till det behövdes varken lok eller räls. [tidigare nämnd källa]

Jag tror att vi måste kategorisera denna berättelse som en sägen med rötter i verkliga händelser på andra järnvägar om det inte finns tydligare bevis.

/Olof


Jag tror i sig också att historien om fartyget och arbetsloken kan vara en sägen, även om jag inte är 100 % säker. Men när det gäller Nils Ericson är jag däremot inte alls säker. Jag har genom åren på flera ställen träffat på att han brukade prata om 5 fot, inte om någon variant på temat.

KHJ jobbade oberoende av Nils Ericson och tog fram sin spårvidd genom att de visste att den var standard och att loktillverkarna föredrog den osv. Kungen kan mycket väl då ha blivit påverkad där och tyckt att det är bättre att ta det som man redan börjat med än att hitta på något eget.

Men med Nils Ericson ser jag det inte alls som säkert. Han kan mycket väl med sina erfarenheter av kanalbygge och därmed vana vid större byggprojekt ha ansett att man borde använt svenska mått för svenska arbetare eller liknande.


Hela tråden: