Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)

av Lennart Petersen, Sunday, February 06, 2022, 02:10 (803 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Det var ett tag sedan jag läste boken jag refererar till men om jag minns rätt var författarnas slutsats att Nils Ericson varit mycket engagerad i utformningen av den instruktion han fick av kungen.


"Kungen" var väl på den här tiden "Kgl Maj:t" d.v.s. regeringen. Hans majestät satt i och för sig ordförande vid konseljerna, men det är inte alls säkert att Nils Ericson förde den här dialogen direkt med Oscar personligen.


På den tiden kom inte kungen undan med att enbart leda konseljen, han skulle även underteckna besluten.

(en ordning som avseende lagar fortfarande gäller i vårt sydvästra grannland, låt vara att de har en dronning f n)


I pluralis majestatis ! : ”Vi Sveriges , Götes och Vendes konung... namn och namnteckning”. ”Och hava vi till yttermera visso med vårt kungliga sigill bekräfta låtit” .

Och som framgår av mitt inlägg i Postvagnen så var det officiellt kungligt beslut att bygga med spårvidd 5 svenska fot.
Enligt SJ 50år del1, s.60
Hur detta sedan i verkligheten förvandlades till 1435mm återstår.


Hela tråden: