Spårvidd 1485 mm eller fem fot i Sverige? (Bana)

av Sven Bårström, Sunday, February 06, 2022, 12:49 (802 dagar sedan) @ Niklas Bygdestam

Detta kan vi förstås diskutera länge.
Vi får dock komma ihåg att såväl Tyskland som Frankrike och Danmark tidigt valde i runda tal 1435 mm spårvidd (Frankrike 1440 mm i början). Och i England, som var föregångaren, hade man normalspår. Det påverkade både spår- och fordonsutformning i Europa, och det var ju närmast självklart att vi hämtade våra lösningar i England. Ericson skriver ju också till Stieler att man bör köpa de två byggnadsloken för att senare kunna använda dem på den färdiga banan. Så också han var säkert vid den tiden inställd på 4,83 svenska fot = 1435 mm. Att han tidigt talade om 5 fot tror jag är en grov, oprecis formulering innan man fastställt måttet, möjligen också påverkad av om man mätte mellan rälernas insidor eller deras mittlinjer.
Jag vill inte tro att Ericson när tiden var mogen skulle ha velat välja en egen svensk (och norsk) spårvidd, även om vi inledningsvis inte såg möjligheten till samtrafik på järnväg med Danmark och kontinenten. Och varför skulle han ha velat skilja statsbanenätet från Nora - Örebrobanan genom 5 cm spårviddsskillnad?
Sven B


Hela tråden: