Efterlysning fotografier Uppsala Energis tank- & torvvagnar (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam, Tuesday, February 08, 2022, 05:21 (780 dagar sedan) @ Macadam

Torvvagnarna: Du menar nog de ombyggda Fb-u-vagnarna (fd 601 8) som ombyggdes med tak till Fbl-u (615 4000-4014) och där några senare blev ombyggda till Tkkl-uv (561 3000-3009) 1982-1984. Även vanliga Fb-u (601 8-serien) användes med presenningar samt några inhyrda holländska Tals 586. (Det var regnigt och mörkt i Uppsala när jag var där).
Ulf Diehl[image]


Intressant, de ombyggda flisvagnarna har jag glömt.
Jag minns att det stod ett antal f.d. tyska kolvagnar litt. Fals(?) uppställda länge vid Uppsala Ö på tidigt 2000-tal. De var blå och märkta "Inlandsgods". Osäker på om dessa användes för torvtransporter.


Jag minns detta. Redan när torveldningen planerades vet jag att de planerade att ha speciella vagnar för torven. De beställde dessa då moderna vagnar litt Tads. Men när torveldningen kom igång så hade alldeles för få vagnar hunnit levereras. Jag tror till och med att alldeles i början hade inte ens första vagnen hunnit levereras. Så de fick lösa det provisoriskt i början. Så därför använde man gamla flisvagn ar litt Fb och Fb-u som tillfällig lösning i väntan på de nya vagnarna. Men Fb och Fb-u är öppna vagnar, de saknar tak, så därför var man tvungna att ha presenningar upptill som så att säga "stängde" vagnarna. Den lösningen var inte alls lyckad och fick mycket klagomål. Det pratades nämligen om att presenningarna gick sönder och i vissa fall lossnade de och ramlade av vagnarna i farten. Detta är ju givetvis inte alls så lyckat.

Förutom dessa gamla Fb och Fb-u hade de ett mindre antal tyska kolvagnar. Jag tror att dessa var inlånade från Tyskland och skulle lämnas tillbaks dit igen när alla Tads var levererade. Även de tyska kolvagnarna hade presenningar upptill.

Efter en tid var både Fb och Fb-u samt de tyska kolvagnarna borta och det var bara Tads kvar, men glädjen över detta blev kortvarig. För senare brann den så kallade torvladan upp. Den elden var förresten hopplös för dem att släcka. Det pyrde där i uppåt ett år efter den stora branden. I minst ett år, om vinden låg på ett visst sätt så luktade det ibland bränd torv i Uppsala.

Det var efter den där branden som de ersatte dessa Tads-vagnar med containrar istället. Anledningen var att containrarna staplades upp på varandra vid värmeverket och på detta sätt ersatte dessa den nedbrända torvladan. Vid brand kunde de nämligen koncentrera branden till att det bara blev en eller några enstaka containrar som brann och inte hela lagret som när torvladan brann upp.

Torvladan när den existerade var stor och den var synlig över en stor del av Uppsala. Så när den brann upp försvann en del i stadens silhuett, fast ingen saknar nog denna. För den var inte speciellt snygg, även om den såg modern ut.

När det gäller Tads-vagnarna så vet jag att när de blev arbetslösa i Uppsala så försökte man först hitta ny sysselsättning för dessa i Sverige. Jag tror att man funderade bland annat på att köra kol i dessa. De provade visst också med att köra betor i några av vagnarna. Men till slut så såldes de till Polen istället. Tydligen har de fungerat bra i Polen.


Hela tråden: