Brevlådor på tåg (Fordon: vagnar)

av Överkörmästaren @, fredag, februari 11, 2022, 08:36 (181 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Även om spårväg ligger aningen vid sidan av forumet, vill jag nämna att Göteborgs spårvägar förr i tiden hade brevlådor på vagnarna. Dessa tömdes vid ett antal tillfällen under uppehållen på Drottningtorget, nära huvudpostkontoret. Kanske någon kan säga mer om detta.
Sven B


Ja det fanns även i Stockholm och lådorna tömdes utanför Centralposthuset på Vasagatan.


På linjerna 3, 5 och 9 kan man ju förstå det, men resten av linjerna då? (Okej, hoppa över de linjer som gick på Kungsgatan och vid Tegelbacken, där kan jag själv räkna ut hur det gick till.)

PS: Jag kan tänka mig att man till exempel tömde 4:ans brevlådor vid Odenplan och lade posten på 3:an men det finns ju massor med detaljer att reda ut! Var det posten eller spårvägen som gjorde det, samlade man ihop breven till en säck eller tömde man breven ur varje låda och la dem i brevlådan på nästa 3:a, eller cyklade man eller... ja du förstår ju!


Jag har bara sett bilder på vagnar med brevlåda på just de linjer som gick på Vasagatan.

Nädå, de fanns på alla linjer.

Här är en på en 10:a till exempel: https://www.facebook.com/photo/?fbid=10154860021379015&set=pcb.10154860044549015

Brevlådan tycks ha varit något som hängdes på sista vagn.
Och jag har bara hört att tömning skedde av postiljon som posterade med säck utanför centralposthuset och fick passa på under det rätt korta uppehållet vid hållplatsen. Tömning och lägga över låter rätt otympligt, det finns bara en väg in till brevlådan och det är luckan framtill.

Ja men på något sätt måste man ha tömt lådorna på de linjer som inte passerade centralposten. Kan det möjligen vara så enkelt att man tömde dem vid något annat postkontor?


Hela tråden:

 

powered by my little forum