Brevlådor på tåg (Fordon: vagnar)

av Överkörmästaren, Friday, February 11, 2022, 08:43 (797 dagar sedan) @ Lennart Petersen

[image]

Här är Djursholms Ösby 1945 med en vagn med en brevlåda på väg mot Eddavägen.
/tell


Det skulle inte förvåna mig om vagnen har kvar brevlådefästena i den dag som idag är.

Att Djursholmstågen hade brevlåda berodde nog på att de, liksom Lidingötågen, räknades som spårväg.
Jag är dock säker på att de inte tömdes utanför huvudpostkontoret på Vasagatan.


Vad menar du med ”räknades som” ?
På Lidingö var det järnväg vilket ändrades till spårväg först 2009.
Och Djursholmsbanorna hade koncession som järnväg, lite osäker på Engelbrektsplan-Östra 1km

Mellan Ropsten och Humlegården var det ju spårvägen man körde på. Där räknades tågen som spårvagnar och SS hade något slags tillståndsansvar för trafiken. Så det kan nog vara spårvägens avtal med posten (om det nu fanns något) som "drabbade" även lidingöbanorna där.

Vad gäller "tåget i gatan" är jag mer tveksam till hur lådorna kom dit, men även SRJ hade ju rimligen något slags avtal med posten.


Hela tråden: