Rc med Qbx-sätt (Fotografier/bildfrågor)

av Anders Hallingberg, Monday, February 14, 2022, 16:25 (773 dagar sedan) @ Sven Bårström

Jag tycker bara det är bra att du korrigerar när rubriken är inkonsekvent formulerad. -Jag har också en bakgrund från SJ, Banverket och senast Trafikverket. Har arbetat under dig vid Västra banregionen men började på SJ Huvudkontor under Erik Sandegren. Har på Huvudkontoret fått lära mig hur viktigt det var med exempelvis brevrubriker, först bandel och sträcka, sedan km, därefter ärendemening. Förkortningar fanns för allt. Geoteknik är mitt ämnesområde och för mig är landets järnvägar i första hand indelat efter geotekniska bandelar:-). Geoteknisk bandel 1 är sålunda Göteborg-Torp (i denna ordning eftersom längdmätningen på enkelspårstiden var till skillnad mot idag riktad mot Stockholm). G bdl 2 är Bohusbanan osv, allt i kronologisk ordning alltefter hur undersökningarna bedrevs med start år 1913 (efter det stora skredet vid Svartå grindar det året, startskottet till Statens Järnvägars geotekniska kommission). Jag tror att denna bandelsnumrering är den äldsta, dessutom fortfarande i bruk. Dock kommer jag inte ihåg bandelsnummer för Sundsvall-Ånge, då det var länge sedan jag var där. Kanske har det funnits en geotekniskt motiverad hastighetsnedsättning där, dock inget jag minns.

Men för att återknyta till Qbx-frågan: Just Qbx-sätt (Qbxsätt?) är väl knappast ett SÄO-ord utan mer ett talspråksmässigt uttryck kan jag tro. Hursomhelst, -sätt ska det vara.


Hela tråden: