Tankar om längdmätning, m.a.a. av Björbobild (Bana)

av Harald, Tuesday, February 15, 2022, 11:19 (772 dagar sedan) @ Ulf Pålsson

[image]
Bild 3, okänt var det är.

Jag vågar mig på att kapa Yngve Vikströms fina bild från Björbo (i Ulfes tråd SJK-resa på Västerdalsbanan den 17/4 1971) och startar en ny tråd. Hoppas att ingen blir förargad över tilltaget.

Detta foto från Björbo, där vi ser f.d. SWB mot Ludvika uppåt höger och f.d. Falun - Västerdalarnas järnväg mot Repbäcken åt vänster, det påminner mig om att Västerdalsbanan fortfarande har en intressant komplicerad längdmätning som består av ett antal historiska längdmätningar:

* Repbäcken - Björbo har nollpunkt vid Falun C via nedlagd bana via Aspeboda. (F.d. FVJ:s längdmätning.)

* Björbo - Vansbro har nollpunkt vid Stockholm C via Enköping, nedlagd bana via Tillberga - Ramnäs, Fagersta, Ludvika, nedlagd bana via Nyhammar. (F.d. SWB:s längdmätning.)

* Vansbro - Malung har nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors. (Påskarvad på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn.)

* Malung - Malungsfors har (liksom tidigare banan ända till Särna på sin tid hade) nollpunkt vid Kristinehamn via Nykroppa, Herrhult, nedlagd bana via Gammalkroppa, Persberg, Lesjöfors, Vansbro, Brintbodarna. (Påskarvad i Brintbodarna på Inlandsbanans längdmätning från Kristinehamn, via den bana Brintbodarna - Malung som redan 1934 lades ner och ersattes av Vansbro - Malung.)
/up

Det sista stämmer inte. Sträckan Malung-Särna mättes om via Vansbro-Malung 1934 enligt Järnvägsdata. Malung ligger på 194,7 enligt nuvarande mätning. Malungsfors ligger på 205,1, vilket stämmer med det verkliga avståndet mellan orterna. Hade det varit mätt via Brintbodarna så hade det legat på omkring 211.

F.ö. så är km 69 mellan Borlänge och Repbäcken 2213 m lång. Det är en följd av omläggningen 1958 när sträckan via Tjärna ersattes med den nuvarande.


Hela tråden: