SJK-resa på Västerdalsbanan den17/4 1971, 12 bilder (Fotografier/bildfrågor)

av Sven A, Tuesday, February 15, 2022, 20:07 (799 dagar sedan) @ Legion44

Tänkte väl mer att det godståg som trafikerade Särna till slut landade i Vansbro, och då torde det normala väl vara att loket står i Vansbro tills nästa tjänstgöring. Så att man där kunde bytt lok. Men av någon anledning fann man väl inte en resa till Särna på en bana som dessutom hade ett år kvar i livet inte nog intressant eller genomförbart.

Kan även vara så att sträckan bortom Malung klassades som sidospår och trafikeras med vut/bandisp, och att man inte erhöll tillstånd att köra med passagerare helt enkelt.
De lok som var tillåtna norr om Malungsfors 1969 var Z63, Z43*2, S1 och E/E2. (E Sth 25 km/h Sälen-Särna)
1971 finns bara Z63, Z65 och E2 med i listorna. Men en Z65 i 40 km/h på den rälsen, skulle jag dock inte rekommendera...


Hela tråden: