Sista semaforen med saxlänkar eller genomgående linor (Signaler/säkerhet)

av Erik Andersson, Wednesday, February 16, 2022, 18:04 (799 dagar sedan) @ Thomas K Ohlsson

Kompensationshjulet består av tre linhjul på en gemensam axel. Det mellersta är via en kort linslinga förbundet med semaforens kurvhjul (som är det som styr vingarna).
I det mellersta hjulet finns ett urtag för ett litet kugghjul.

Runt vart och ett av ytterhjulen är den långa ledningen som förbinder veven i ställverket med försignalen lindat två och ett halvt varv. Den ena linan är lindad uppifrån på sitt hjul. Den andra linan är lindad nerifrån runt sitt hjul.

När tågklareraren vevar ett varv på veven på ställverket kommer alltså de båda ytterhjulen snurra åt samma håll trots att tkl drar den ena linan mot sig och skjuter ut den andra linan.

De båda ytterhjulen är försedda med kuggar på insidan. Kuggarna passar i det lilla kugghjulet i det mellersta linhjulet. Om de båda yttre hjulen snurrar åt samma håll kommer alltså kugghjulet i det mellersta linjulet inte att snurra. Istället kommer det mellersta linhjulet tvingas att vrida sig slika mycket som de båda ytterhjulen. - Semaforen kan gå till kör

Om linorna utvidgas pga värme kommer de båda ytterhjulen att vrida sig åt olika håll. Då kommer det mellersta linhjulet att stå still. Istället kommer kugghjulet i det mellersta linhjulet att snurra lite.

Visst är det finurligt uttänkt!


Hela tråden: