En gång till: Lokbiträden, signalrepetition och olyckor (Järnvägspersonal)

av AH, Thursday, February 17, 2022, 10:09 (793 dagar sedan) @ HP

Hej . Roligt och läsa hur folk tänker om ett lokbiträdes tjänstgöring och arbetsuppgift på ett tåg/lok. Jag började i loktjänst feb 1975 i Malmö på SJ och slutade min lokmannabana aug 2021.
Anställdes som lokbiträde och åkte det till våren/sommaren 1978. Jag hade kollegor som var lokföreutbildade men aldrig blev befodrade förare innan sin pension.
Du nämner att repetera signaler ja det var en del i jobbet men vi hade hand om smörjning av koppelstänger maskinrumsinspektion och strömavtagare uppsikt bakåt i kurvor jag åkte också brandvakt på motorvagn lit Y3 så jobbet var omväxlande. Tjänstgöringsturerna varierade både natt och dagtid korta och långa pass tex. M-K, M-Hd, M-Cst, F-M och många flera.
Du nämner olyckor typ tre stycken tåget i Nässjö den turen hade jag helgen innan olycka detta var natt mellan Söndag och Måndag med tåg 212 omständigheterna kring detta vil jag inte gå in på, likaså olyckan i Linköping men dom hade nog kunnat förhindrats med ett biträde kanske.
Vi ska ju också komma ihåg att under införandet av ATC så var det ju många ATC-arbetsområde långa och korta bitar.


Hela tråden: