En gång till: Lokbiträden, signalrepetition och olyckor-LZB (Järnvägspersonal)

av Anders Järvenpää, Thursday, February 17, 2022, 16:37 (798 dagar sedan) @ Leif B

Korrekt. Under 10% av statsbanenätet i Tyskland är utrustat med LZB och det torde ävan alltid vara dubbelutrustat med Indusi/PZB. Däremot finns Indusi/PZB mer eller mindre överallt. Jag har fått uppfattningen att LZB-systemet är bra men kostsamt efter att för några år sedan tittat på en LZB-central med förstoringsglas. Systemet finns förutom i Tyskland i begränsad omfattning i Spanien och Österrike och torde ersättas med ETCS i relativt snabb takt.

Det kan hända att den logaritmiska "händelsehorisonten" som finns i ETCS-förargränssnittet härstammar från LZB-systemet. En del av mina vänner som arbetar som lokförare svär ve och förbannelse över denna. Själv har jag ingen erfarenhet.

I bilden troligen centraldatorn i en LZB-central när jag använde förstoringsglaset.
[image]
Och här en bild av styrutrustningen för spårkabeln.
[image]
Och här en del av informationsinsamlingsutrustningen i ställverket.
[image]
Och till slut två bilder över ställverkets manöverpanel. Avsikten med den hänglåsförsedda träramen och glaset över panelen var att hålla besökares fingrar borta efter att ställverket hade fjärrstyrts en kort tid innan studiebesöket.
[image]
[image]
Och till sist en blick i relärummet.
[image]
De gråa lådorna i reläsatserna är elektromekaniska axelräknare (Motorachszähler).


Hela tråden: