Byggdes S1 3945 (fd So3k 3945) åt Sveriges regering? (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam, Monday, February 21, 2022, 03:02 (793 dagar sedan)

S1 3945 är en speciell vagn. Den har officiellt räknats som en vagn för SJ:s generaldirektör en gång i tiden. Den har senare mer hyrts ut som konferensvagn och för utfärdståg osv. Idag finns vagnen på Järnvägsmuseum och den rullar dessemellan i specialtåg.

Så långt kan jag allt om vagnen.

Jag behöver inte någon historisk beskrivning av vagnen för detta har jag redan. Jag har sett vagnen både utifrån och inifrån i vekligheten ett antal gånger. Och jag vet alla tekniska beskrivningar osv. Så långt behöver jag ingen upplysning alls.

Men det är en sak jag funderar på med den vagnen. Var den verkligen BARA tänkt för just generaldirektören och SJ:s ledning? Kostade man verkligen på sig en så pass luxuös vagn BARA för eget bruk? Om detta stämmer var det ju ett enormt slöseri med statens pengar även i dåtida förhållanden.

När jag tittar på vagnen och jämför med snarlika vagnar i andra länder så ser den ut som en vagn tänkt för kungar, presidenter eller regeringar. INTE för internt bruk för generaldirektörer. Kungavagn finns ju redan. Där har vi S3 2904 som ju är den officiella kungavagnen, målad i kunglig färg och allt. Men kan det vara så att 3945 byggdes som ett komplement till kungen vid behov? Om flera i kungahuset skulle resa tillsammans så det inte räckte med en enda vagn?

Men om inte kungen skulle ha vagnen så ser den ju ut som en regeringsvagn. En vagn åt statsministern och kanske regeringen rent allmänt. Det känns ju dessutom mer logiskt att tänka sig att de bygger en statsministervagn, som kan användas även av generaldirektören när regeringen inte behöver denna, än att bygga en så lyxig vagn BARA åt generaldirektören och SJ:s ledning.

I andra länder kan det just finnas en vagn åt kung eller president och en annan åt statsminister/premiärminister eller motsvarande. Eller rent allmänt en regeringsvagn. Som regeringsvagn kan man ju se det som lite samhällsnytta, medan att ha en generaldirektörsvagn är ju bara idiotiskt slöseri med resurser för eget bruk.

Så är detta egentligen en regeringsvagn? Eller kan det vara så att SJ lät bygga den som vagn åt regeringen som kan disponeras åt SJ:s ledning då regeringen annars sällan åkte tåg eller så?

Jag kan tänka mig Tage Erlander tillhöra den gamla stammen ledare som gott och väl kan ha använt vagnen. Han tillhörde ju lite samma stam som Tito eller de Gaulle. Medan jag kan föreställa mig att varken Olof Palme eller Thorbjörn Fälldin hade velat åka omkring i en lyxvagn på grund av att det hade sett illa ut mot deras väljare.

Så kan det vara så att SJ tänkte sig vagnen kunna användas av regeringen, men att regeringen haft så lite intresse för vagnen så den därför mer setts som en vagn åt generaldirektören?


Hela tråden: