Byggdes S1 3945 (fd So3k 3945) åt Sveriges regering? (Fordon: vagnar)

av Niklas Bygdestam, Monday, February 21, 2022, 07:24 (786 dagar sedan) @ Lennart Petersen

Enligt ”SJ personvagnar av 1940 och 1950 talsmodeller”, så beställdes vagnen som representationsvagn för järnvägsstyrelsen och generaldirektören. Ursprungligt littera Ao3 . På långsidan stod ”ABONNERAD” för att ingen obehörig skulle förirra sig in.
Vagnen användes även i dollartåget.
På de sista åren ingick ju vagnen nu märkt ”Troilius vagn i det sortiment konferensvagnar , tror det var 5 vagnar eller så, som SJ hade till uthyrning för den som så önskade och hade råd. Sedan till Järnvägsmuséet.
Och vad jag vet har aldrig regeringen använt speciella vagnar utan det har varit resor i vanlig 1kl.
Hela regeringen reser f.ö knappast tillsammans, ett visst bestämt antal måste alltid finnas i Stockholm för att bilda en beslutsmässig regering om något oväntat skulle hända.
Som jämförelse har ”kungavagnen”. So3-2904 aldrig använts till något annat än för hovet och aldrig kunnat hyras.
Men den står nu i Gävle.


Jag känner till att det i boken "SJ personvagnar av 1940 och 1950 talsmodeller" står så. Ursprunglig littera Ao3 känner jag väl till också, men nu tog jag inte med detta i frågan, då detta inlägg inte handlar om littera med mera. Men den boken är inte skriven av SJ själva utan av entusiaster. Dessutom är det visserligen mycket bra och trevliga böcker i sig, men de innehåller saker som inte är 100 % rätt. Så den informationen i den boken köper jag inte helt. Att vagnen även har setts i de så kallade Dollartågen har jag också sett innan.

Även om jag inte nämner just namnet "Troilius vagn" i min fråga, så har jag redan nämnt i min fråga att vagnen tillhörde SJ:s konferensvagnar de sista åren SJ hade den, dvs innan den gick till Järnvägsmuseum. Så detta är verkligen inget nytt. Och jag vet att den står i Gävle, om den inte är ute och rullar någonstans just nu.

Ledsen! Men svaret är faktiskt inget svar på min fråga!

Så åter till min fråga: Jag tycker det är märkligt om SJ lät bygga en så påkostad och lyxig vagn BARA som representationsvagn för järnvägsstyrelsen och generaldirektören. Skulle detta vara sant, så var det ett gigantiskt slöseri med pengar och resurser. Att dessa skulle ha ett sånt stort behov av en så påkostad och lyxig vagn verkar ju helt absurt.

Jag undrar dessutom om man i något annat land verkligen byggt någon liknande lyxvagn enbart åt sig själva på detta sätt. Det brukar istället röra sig om vagnar för deras regering eller liknande. Eller premiärministern eller så, om de redan har en vagn åt kungen eller presidenten.

Jag VET att inte hela regeringen bör färdas samtidigt i samma färdmedel. Helst bör inte statsminister och vice statsminister färdas i samma färdmedel också. Men detta resonemang utesluter ändå inte att vagnen skulle vara tänkt att användas av regeringen och då främst statsministern.

Att nu Sveriges regering antingen aldrig använt vagnen, eller gjort det ytterst sällan är en sak, men vad jag funderar över är om den var TÄNKT att användas av regeringen? Jag vet att de föredragit att använda förstaklassvagnar, men detta är ju mer i vår tid. Vagnen är byggd 1947 och då var det en annan tid och ett annat tänkande.

Det bör också tas med i beräkningen när vagnen levererades och vilken regering det var med mera. Vagnen är alltså byggd 1947. Den bör vara beställd minst ett par år innan leverans, alltså 1945 eller tidigare. Vagnen bör alltså vara beställd under Per Albin Hanssons tid som statsminister. Han var nämligen statsminister fram till sin död den 6 oktober 1946. Och vi kan nog vara överens om att den 6 oktober 1946 hade de sedan en tid börjat bygga vagnen. Detta gör det säkert att vagnen beställdes och började byggas under Per Albin Hanssons tid.

Så frågan är egentligen om vagnen beställdes för statsministern? Men eftersom regeringen tappade intresset, så blev det SJ själva och generaldirektören som använde den?


Hela tråden: